Login

MILJØ/CSR

Sti: MILJØ/CSR / Grøn markedsføring  Print
Grøn markedsføring
God kommunikation om samfundsansvar kan bidrage til at styrke virksomhedens markedsposition og omdømme.
Miljø og klima er vigtige dele af virksomheders samfundsansvar. Ved at inddrage hensyn til miljø og klima i produktion og produktudviklingen gavnes både forretningen og miljøet.
Virksomheder bør have fokus på de aktiviteter, hvor de påvirker det omgivende samfund mest, og hvor en indsats vil gavne forretningen mest. På den måde bliver arbejdet med miljø og klima strategisk og vil have størst chance for at gaven både samfundet og virksomheden selv.
Fordele ved grøn markedsføring
Fordelene ved at arbejde strategisk med miljø og klima kan bl.a. være:
  Bedre omdømme hos kunder og samarbejdspartnere
  Økonomiske besparelser og effektiviseringer
  Adgang til nye markeder for bæredygtige produkter
 
Husk dokumentation for at være grøn
Hvis du bruger miljøargumenter i din markedsføring, skal de kunne dokumenteres. Dvs. virksomheder har pligt til at kunne fremskaffe dokumentation for, hvordan produktet påvirker miljøet.
Forbrugerombudsmanden har udstukket retningslinier for, hvordan virksomheder må markedsføre deres produkter som miljøvenlige. Læs vejledning om "Etiske og miljømæssige påstande i markedsføringen" her.